Wednesday 9 July 2014

Syukran Ya Allah..

      Aku disahkan preggy oleh doktor dlm bln april 2014..yehuu..pd awalnya mmg terkejut tp pelan2 aku redha..then, tarikh EDD aku 22.12.2014..
      Sama seperti 2 pregnancies yg lps aku tak merasakan apa2 kelainan cuma aku nk mkn buah pelam muda sj..kata kawan2 kat sekolah (aku cikgu), aku preggy baby girl lah kot..hehe..apa depa kata aku aminkan sj..dgn harapan smg aku dpt anak pompuan mcm yg depa dok kata.
     Everything went smooth start dgn first checkup by Doctor Anuar Hussaini di INS pd bln pertama. Doc tu jgk penah sambut Rayyan ke dunia..baik,softspoken,and a very good doctor. Aku rekomen doc tua kalau korang mmg tgh preggy esp.yg dok di alor setar..
   Then, pd 4.07.2014 was my second checkup..and that was the day yg menggegarkan emosi aku..my 4 months baby in my womb dh tak ada heartbeat means baby tu dh meninggal dunia dalam kandungan.Allahuakbar. Aku tahan airmata drpd mengalir dpn doktor dan nurse yg comel tu. Cuba beriak tenang walaupun dlm hati dah dibadai tsunami. Dalam kereta aku menanges sesungguhnya. Kemudian bl dh reda skt..aku kol Pydah..tell her everything baru aku drove home.
    Sampai rmh, aku tgk muka suami. Berhambur plk aku nanges bl aku bgtau dia yg baby dah x ada. Dia terus berpeluh sejuk
Dia pon x jangka nk jadi gitu..ya..mmg, tp ini rencana Allah.
    Doktor bg aku tarikh utk admit ward dan dia akan jalankn prosedur utk keluarkan bayi tu. So..on 6.07.2014 aku admit ward di INS Alor Setar. It was a very painful journey. Awal tu nurse masukkan ubat n bg aku mkn ubat nk buka pintu rahim.  Then pukul 3pm baru doc datang dan bubuh another 2pills. Then sakitnya makin teruk. Aku mtk nk ke labor room. Bl atas katil tu saja aku rasa darah keluar mcm air pili. Laju sampailah nurse kena tukar alas tu 2 kali. Banyakkan?
     Akhirnya bila sdh terlampau byk darah yg keluar, doc putuskan yang dia akan bagi aku ubat yg di drip dan terus aku tidor sepanjang proses keluarkn baby..kata doctor kontraksi yg akan buat baby tu keluar sendiri..tp sampai ke sudah tak keluar jgk..so that why doc amik keputusan utk tidorkan aku..the rest aku x ingat dah..sedar2 lps 2 jam tertidor aku tgk everything dh selesai,perut dh kempis, sakit kontraksi dh hilang dan kaki aku yg awal tu sejuk dah jadi panas balik dan aku di selimut dlm labor room yg sejuk tp aku rasa sgt panas.
    Bila sedar suami aku dtg and bagitau yg dia  nk uruskan pengkebumian mayat baby kami. Baby tu baby boy. Alhamdulillah dia meninggal dlm bulan puasa dan pada hari yg baik iaitu hari Jumaat. Semestinya aku kena redha dgn apa yg berlaku. Hati ummi mana yg x sedih bl anak yg dikandung terlebih dulu meninggalkannya. Sekurang kurangnya dia akan tunggu aku di akhirat sana.
    Sesungguhnya aku tahu ujian yg diberikan Allah utk aku ini terlampau kecil jika nk dibandingkan dgn ujian yg menimpa orang lain. Syukran kerana memilih aku menjadi hamba yang di uji. Aku belajar erti insaf. Aku belajar erti kebesaran. Aku belajar utk koreksi diri. Aku belajar utk terus tetapkan hati utk ikhlas menerima dugaan Allah. Aku belajar utk perbanyakkan ibadahku utkNya. Aku belajar tentang segala galanya.
    Tapi...Allah itu maha adil. Allah ambil satu daripada aku tapi Allah berikan aku dua permata yang masih perlu aku jaga dan aku didik menjadi hambaMu yang soleh..
    Semoga Muhammad tenang di dalam dakapan Allah. TUNGGU Umi , Abah, Abang Firas dan Abang Rayyan di sana. Semoga kita menjadi satu keluarga di sana. Terima kasih syg kerana menghuni rahim Umi walau seketika cuma..syukran ya Allah di atas ujianMu di bulan Ramadhan 1435H yang indah ini..
      Sehingga jumpa lagi.

3 comments:

  1. Sebak....take care dear...Allah lebih menyayanginya...

    ReplyDelete
  2. Tengkiu fit..inshaallah dia lena dlm dakapan Allah..
    Thanks for reading!

    ReplyDelete
  3. Tengkiu fit..inshaallah dia lena dlm dakapan Allah..
    Thanks for reading!

    ReplyDelete